Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

CD&V wil ‘1 kopen, 1 gratis’ verbieden

Redactie - 20-03-2023

“Omdat buitensporige promoties nefast zijn voor landbouwers en het milieu.”

De katholieken hebben een thema gevonden voor de verkiezingen van 2024: de landbouw. In Nederland zien ze de BoerBurgerBeweging boomen en waarom zou CD&V daar geen aangetrouwde familie van kunnen zijn. Met de steun van Unizo en de Boerenbond wil de CD&V een wetsvoorstel indienen dat winkelpromoties zoals ‘1 kopen, 1 gratis’ voor landbouw- en voedingsproducten verbiedt. Het moet maar eens afgelopen zijn met buitensporige prijspromoties voor verse voeding.

1+1 gratis en 1+2 gratis moet verboden worden. 2+1 gratis mag nog wel.

De stuntpromotie zouden geen respect tonen voor het werk van de boeren. “Het leidt ook tot steeds kleinere marges voor landbouwers, waardoor ze amper nog financiële ruimte hebben om te investeren in bijvoorbeeld ecologische en diervriendelijke productie, waar de consument toch ook om vraagt’, aldus CD&V-Kamerlid Leen Dierick die het wetsvoorstel op tafel wil gooien.

Die promoties zouden ook slecht zijn voor het milieu. Want, wanneer de zelfstandigen minder winst maken, “zal er door een gebrek aan voldoende marge er amper of geen budget overblijft om bijvoorbeeld hun ecologische voetafdruk te verkleinen, door te investeren in zonnepanelen of in energiezuinige koelinstallaties.”

En de consument dan? Wel, die is volgens de CD&V op het einde van de rit ook de dupe. Hoezo dan? “Als supermarkten de verschillende voedingsfabrikanten systematisch dwingen om nog goedkoper te werken. Dan rest er bijvoorbeeld de landbouwer of de bakker op den duur niks anders dan bijvoorbeeld op goedkopere, minder kwalitatieve grondstoffen over te schakelen.”

Reacties

Resterende karakters 500

Meer Nieuws

Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken