"Mijn queerness is een fuga."
‘Ze’ luistert naar de naam Alara Adilow, is van Somalische afkomst, heeft één dichtbundel geschreven - 'Mythen en stoplichten' - waarin haar transitie van man naar vrouw centraal staat, en wint met dit debuut de Herman de Coninckprijs. Goed voor 7.500 euro.
“Het voelt als improvisatie en spel en ik hoop dat de lezers het ook zo zullen lezen”, zegt de dichteres over haar werk. "De vraag is of mijn transitie de geboorte van een vrouw is of de productie van een voorwerp, geschapen door een mannelijke fantasie."
De jury bewierookte haar dichterlijke moed als volgt: “Dit debuut is er een van breuklijnen, grenzen en transformaties; een zelfonderzoek naar queerness, genderidentiteit en het vrouwelijk lichaam in de vorm van ontnuchterende gedichten. Het woordgebruik is fris, helder en nieuw. Eigenzinnig en soms zelfs fabelachtig. Een onverschrokken debuut dat durft te schuren.”
Dat geïmproviseerd schuren klinkt als volgt:
De gemeente wil mijn oude naam op mijn ID niet wijzigen
Na alle gelaatsoperaties vrees ik nog
de voetstappen van jongens in mijn gelaat.
Ondanks mijn nepborsten maakt mijn spiegelbeeld
mij nog steeds misselijk. Een wond is een deur naar vele plaatsen.
Ik wil beschrijven wie ik ben, maar vind enkel maskers.
Ben ik meer dan een hoop stukgeslagen beelden, begraven in een bar veld?
Mijn queerness is een fuga.
We blijven elkaar bevragen
maar ik ben moe
van het steeds moeten bewijzen dat ik besta.
Alara Adilow