De afgelopen weken maakten de supermarkten driemaal meer producten duurder dan ze er goedkoper maakten.
De supermarkten hebben het niet voor de wind. Ten minste dat moeten we geloven. Sociale onrust bij Aldi, Albert Heijn en Colruyt. Acties en gesloten winkels bij Delhaize en Lidl. Corona wordt nog altijd uit de kast gehaald als excuus voor de zware tijden en – last but least – ook de oorlog in Oekraïne zou prijsstijgingen rechtvaardigen. Of dat werkelijk zo is, snijden we bij deze even niet aan. Wat we wel weten is, dat ons wordt wijsgemaakt dat er een prijzenoorlog zou zijn tussen de supermarkten en dat ze voorbije weken honderden producten goedkoper hebben gemaakt. Vrij vertaald: het zou weer goedkoper winkelen zijn.
Maar, op basis van onderzoek van Daltix, weet de 'TIJD' het omgekeerde te melden. Supermarkten maakten de afgelopen weken driemaal meer producten duurder dan ze er goedkoper maakten. Daltix is een onderzoeksbureau – voor twee derde in handen van Colruyt – dat dagelijks de prijzen van alle supermarkten in het oog houdt. Ze kwamen tot de volgende vaststellingen:
Tussen 6 maart en 1 mei maakte Carrefour 2.033 producten goedkoper. Geen andere supermarkt verlaagde in absolute aantallen de prijs van zo veel artikelen. Tegelijk maakte Carrefour 5.519 producten duurder. Ook dat is een record.
Delhaize maakte 1.672 producten goedkoper en 4.325 producten duurder. Bij Albert Heijn ging het om 767 verlagingen en 2.812 verhogingen. Bij Colruyt, dat zijn prijzen verhoogt en verlaagt afhankelijk van wat de concurrentie doet, werden 1.646 artikelen goedkoper en 4.579 artikelen duurder.
Voor Aldi en Lidl kan Daltix niet gedetailleerd. Maar het onderzoeksbureau merkt dat ook die ketens tussen begin maart en begin mei meer producten duurder hebben gemaakt dan er goedkoper werden.